Hejja hejja

Även om Lets Dance är slut för Blondinbellas del så hejjar jag fortfarande på henne. Hennes debatt som tog form på ett väldigt konstigt sätt; vikthetsdebatten alltså, är verkligen bra. Jag stöttar henne totalt.

Jag tycker att det är viktigt att man äter nyttigt och tycker synd om folk som är sjukligt överviktiga eftersom det är dåligt för deras hälsa men anorexia och bulimia är lika sjukt. Dock är det en psykologisk sjukdom först och främst även om det i resulterar till att man far illa fysiskt. Jag tycker synd om så många människor och hatar att man i våra i-land har lärt sig att blunda för en del. Men om man blundar för saker och ting så förändras aldrig någonting heller.

Mitt mål i livet är att kunna åstadkomma något stort som kan hjälpa alla problem som jag dagligen oroar mig för.
Jag har verkligen svårt att förstå hur vi egentligen kan sova om nätterna när det finns så många som mår dåligt.

I min förra kurs lärde jag mig nyligen att man bryr sig mest om nyheter som är geografiskt närmare än om saker som ligger geografiskt långt bort. Men i tentan där man skulle förklara lokaltidningars nyhetsvärdering skrev jag att det är fel, enligt mig, att man bryr sig mer om människor, som man inte känner, som bor nära en själv, än om människor som man inte heller känner som bor långt bort. Som om människorna i Värmland, Sverige betyder mer än människor i Malawi, Afrika, som för övrigt är det andra mest fattiga landet i världen, där alla barn bor i barnhem för att deras föräldrar och nästan hela den generationen har dött av aids. Jag bryr mig lika mycket om barn i Malawi som barn i Karlstad. Dock gör juh det geografiska  avståndet det svårare att hjälpa de barnen. Och min ekonomiska situation gör det svårt att hjälpa de med. Men det betyder inte att jag bryr mig mindre om vissa bara på grund av avstånd. Varför gör vissa det? Sådant är svårt för mig att förstå.

Så hejja hejja Isabella. Kämpa för de problem vi kan förminska :)

 

Jag bryr mig lika mycket om alla barn. Geografi eller härkomskt kvittar.
Alla ska ha rätt till en bra uppväxt, så det så!

Kram på er. Kämpa på alla ni som gör det dagligen!

Kommentarer
Postat av: Johanna Ågren

lätt att m,an ehjjar på henne :D hoon e bässt ju! läser du hennes blogg ofta??

2009-01-29 @ 19:52:37
URL: http://www.johannaagren.blogspot.com
Postat av: Tess

Absolut håller jag med om att hela den här grejen med vikthets är helt uppåt väggarna galet. Jag tycker man ska äta och vara glad. Det spelar ingen roll hur mycket man väger så länge man är nöjd med sig själv. Tyvärr tycker jag inte fröken Blondinbella kan uttala sig om att det är fel att vikthetsa och anklaga både Gynning och Zytomierska för att ha en ohälsosam syn på vikt eftersom hon senast i höstas skulle svälta sig för att komma i en klänning till en fest. Hon kastar sten i glashus helt enkelt, men Blondinbella verkar inte leva i verkligheten heller.



Snygg blogg föresten! Hälsa Surfisen.

2009-02-02 @ 22:27:10
URL: http://bedazzled.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0