Piroger

Jag gjorde piroger. Det tog mig ett tag och en del frustration kom upp med.
Om ni har boken Vår Kok Bok så har ni allt ni behöver. Det första man gör är att baka degen och sen lagar man köttfärssåsen, eller annan fyllning.

Degen är enkel.
Man häller sex dl med mjöl i en bunke och tillsätter en halv tesked med salt.
Sen smular man i 250g med smör (jag tog normalsaltat eftersom jag inte gillar salt).
I en skål vispar man ett ägg, tillsätter en halv tesked med ättiksprit, två till tre matskedar vatten och häller ihop det med mjölblandingen.
Knåda ihop det tills inget mjöl är kvar i botten och det ser ut som en jämn deg.
Sen kavlar man ut den i en rektangel och skär ut cirklar. Jag använde rund burk som form. Storleken väljer man själv. Degen ska räcka till 24 små piroger. Men min for fick det till 12-14.

Jag gjorde 10 fina och förstörde resten av degen. Det behövs nog övning.

Lite bilder kommer här:


Ingridienserna till degen, Ingridienserna  till såsen, De färdiga Pirogerna

Pirogerna var i ugnen i 10 minuter på 225 grader.

Lycka till. De blir goda.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0